در حياط ورودي دانشكده نمايشگاهي داير است با نام طراحي و توسعه محصول.ايده برپايي اين نمايشگاه، معرفي كارآفرينان جوان يا دانشجوياني است كه به نوعي كارشان كارآفريني است و كسب و كاري راه انداختهاند. در اين غرفهها كه تا سالن ورودي دانشكده هم ادامه دارند، توليدكنندگان محصولات مختلف مثل محصولات چرمي را در خود جاي دادهاند. از در ورودي دور ميشويم. اطلاعيههاي روي تابلوي اعلانات نظرمان را جلب ميكند؛ فراخوانهايي در مورد جذب ايدههاي نو براي ايجاد كسب و كار.
- مسئله ما فقط ايده نيست
پس از مرور اطلاعيهها و عبور از كنارآنها ميرسيم به راهرويي كه كلاسهاي درس را در خودش جا داده؛ اينجا در مورد آدمهايي كه رد ميشوند، به راحتي ميشود قضاوت و نيتخواني كردكه آنها به كار فكر ميكنند و برخلاف اغلب دانشجوهاي دانشگاههاي كشور، نگران روزهاي بعد از تحصيل براي پيدا كردن كار نيستند. آنها اصلا دارند در مورد كار درس ميخوانند نه براي كار! آنها دارند دورههاي كارآفريني را بهصورت كاملا علمي و عملياتي ياد ميگيرند. وارد يكي از كلاسها ميشويم و با يكي، 2تا از همين دانشجوها سر صحبت را باز ميكنيم. بعد از گپ كوتاهي متوجه ميشويم كه در اين دانشكده علاوه بر گرايشهاي مختلف رشته كارآفريني در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري، دورههاي آزاد و كاربردي MBA (يا همان مهارت در مديريت كسب و كار) هم وجود دارد. در واقع واحد آموزشي براي دورههاي آزاد در اين دانشكده كاملا مجزاست. براي پرس و جو در مورد تحصيلات تكميلي در رشته كارآفريني به دفتري كه مختص اين گروه است مراجعه ميكنيم و براي آشنايي، از ابتداييترين سؤالها شروع ميكنيم؛ آدمهايي كه براي تحصيل اين رشته بهويژه در دورههاي تكميلي ميآيند بايد چه ويژگيهايي داشته باشند؟ در اين مورد خوب است بدانيم كه بهطور كلي كارآفرين كسي است كه متعهد ميشود خطرات موجود براي شروع يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي، اداره و تقبل كند، نه كسي كه صرفا ايدههاي نو در سر دارد. يكي از دانشجوهايي كه ما را همراهي ميكند، روي اين نكته تأكيد ويژه دارد؛«شايد اينطور بشود خوب مثال زد، رشته ما مثل رشته فيزيك كاربردي يا فيزيك هستهاي و حتي مهندسي در برابر فيزيك محض و رياضيات است؛ ما اينجا فقط براي ارائه ايدههاي نو بحث و درس نداريم. واقعيت اين است كه كسب و كار، بيشتر از آنكه به ايدههاي نو نياز داشته باشد، به آدمهايي نياز دارد كه ايدههاي روي زمين مانده را تبديل به يك پروژه عملياتي كنند؛ پروژهاي كه هم كار باشد هم كسب؛ كاري كه ارزشافزوده و درآمد پايدار ايجاد كند.»
- كسب ثروت به شرط علم
يكي از كارشناسهاي واحد دورههاي آموزشي آزاد ميگويد: «كارآفرين انواع مختلف دارد؛ سازماني و مستقل. كارآفرين سازماني كسي است كه تحت حمايت يك سازمان يا شركت خاص، محصولات، فعاليتها و تكنولوژيهاي جديد را كشف كند و به بهرهبرداري ميرساند اما كارآفرين مستقل، فردي است كه مسئوليت اوليه جمعآوري منابع لازم براي شروع يك كسب و كار را خودش به عهده ميگيرد و منتظر كمك فكري، عملياتي و حتي مالي كسي يا جايي نيست؛ او منابع لازم را براي شروع يا رشد كسب و كار بسيج ميكند و تمركزش همواره بر نوآوري و توسعه محصول يا خدمات است. او اين توانايي را دارد كه ايده و طرح عملياتياش را به خوبي ارائه دهد و درصورت نياز، سرمايهگذار پيدا كند. او بايد تمايل به مخاطرهپذيري داشته باشد، نياز به استقلال را در خود حس كند و همچنين خلاق باشد و ما در اين دورهها تلاش ميكنيم با مباحثي كه مطرح ميشود، اين روحيه را در دانشجوها تقويت كنيم و به آنها پشتوانه علمي و تجربي لازم را براي حل مسئله در كارآفرينيهايي كه خواهند داشت بدهيم.» با اين حساب، اگر نشانههاي اوليه اين ويژگيها را در خود ديدهايد و بهدنبال ادامه تحصيلات دانشگاهي هم هستيد، بد نيست با گرايشهاي مختلف اين رشته آشنا شويد. شايد شما هم در آينده نهچندان دور يك كارآفرين نمونه شديد، فراموش نكنيد كه همهچيز ممكن است. اينجا كسب ثروت به شرط علم به شما آموزش داده ميشود!
- شما چه گرايشي داريد
دانشكده كارآفريني در 4گروه توسعه كارآفريني، كارآفريني فناورانه، كارآفريني سازماني و كسب و كار در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري دانشجو ميگيرد. گروه توسعه كارآفريني هم بر آموزش به دانشجويان براي تربيت مربيان و مشاوران كارآفريني و همچنين پرورش كارشناسان سياستگذاري توسعه تمركز دارد. در اين دورهها ميتوانيد گرايشهاي عمومي، آموزش عالي، آموزش و ترويج كارآفريني و توسعه را انتخاب كنيد. اگر هم بيشتر از آنكه به فكر كسب و كارهاي سنتي باشيد، در دنياي فناوري و اينترنت سير ميكنيد و ترجيح ميدهيد مغازهاي ديجيتال داشته باشيد يا در اين حوزه كار كنيد، ميتوانيد دست به دامان گروه كارآفريني فناورانه شويد. اينجا به شما ياد ميدهند كه بتوانيد فرصتهاي فناورانه در بازار را كشف و براي درآمدزايي در آنها برنامه بچينيد. روي يكي از اطلاعيههاي اين بخش اين جمله كه راهبرد آنها را نشان ميدهد، به چشم ميخورد: «شناخت نيازهاي كشور در حوزههاي مختلف صنعت، توسعه دانش مديريت در كسب و كارهاي مبتني بر فناوري و گسترش دانش بومي مديريت نوآوري و فناوري.» بخش كارآفريني سازماني هم گرايشهاي كسب وكار الكترونيكي، سازماني، MBA، بينالملل و فناوري اطلاعات دارد و قرار است دانشجوهايش را براي تحليل سازمانها و ارائه راهكار براي توسعه آنها، انتقال اطلاعات و دانش تغيير سازمانها به سازمانهاي كارآفرين و كارآمديهايي از اين دست آماده كند. در اين ميان، گروه كسب و كار اين دانشكده گرايشهايي دارد كه بيشتر عملياتي هستند. مانند گردشگري و خدمات كشاورزي. سؤالي كه اينجا ممكن است مطرح شود اين است كه كدام گرايش به شما و رشتهاي كه در دوره كارشناسي گذراندهايد نزديكتر است؟ براي پاسخ به اين سؤال كافي است به 2نكته كلي توجه كنيد؛ داشتن علاقه و همچنين دروسي كه در هر گرايش از اين رشته ارائه ميشود.
- براي نياز جامعه
چه شد كه اين دانشكده تاسيس شد يا نياز وجود اين رشته چيست؟ اگر درباره اين موضوع نگاهي به جهان بيندازيم خواهيم ديد كه آموزشهاي كارآفريني بهطور روزافزون، در سراسر دنيا مورد توجه قرار گرفتهاست و بسياري از دولتها، سياستهايي را براي حمايت از توسعه كارآفريني درنظر گرفتهاند. دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران يكي از پيشگامان آموزش كارآفريني در ايران است كه از سال ۱۳۸۶ در مقطع كارشناسيارشد رشته كارآفريني در 3گرايش (سازماني، عمومي و كسب و كار) فعاليت خود را آغاز كردهاست. همواره بخشي از چشمانداز وسيع اين دانشكده تربيت هيأت علمي و كادر مربي كارآفريني براي تدريس در دانشگاهها و آموزشگاههاي كشور، پرورش كارآفرينان حرفهاي و پژوهشگران اين رشته و هم ايجاد الگوي دانشگاه كارآفرين در كشور بهمنظور انطباق فعاليتهاي دانشگاهها با نيازهاي جامعه بودهاست.
- مركز آموزشهاي مجازي
علاوه بر دورههاي كاربردي، دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران با همكاري مركز آموزشهاي الكترونيكي دانشگاه تهران، از نيمسال دوم سال تحصيلي ۸۷ - ۸۶ اقدام به پذيرش دانشجو در رشته كارآفريني بهصورت مجازي در مقطع كارشناسي ارشد كردهاست.
در اين دورههامحتواي دروس براي دانشجويان در سايت ارائه شدهاست. تكاليف و تمرينها از طريق اينترنت براي دانشجو ارسال و از همين راه دريافت ميشود. دانشجويان هم در ساعاتي كه درنظر گرفته شده بهصورت آنلاين به برقراري ارتباط با اساتيد اقدام ميكنند.
با مراجعه به آدرس اينترنتي دانشكده www.ent.ut.ac.ir ميتوانيد اطلاعاتي را در مورد آن دريافت كنيد.
نكته اول
- درسهايي كه بايد گذراند
با دقت به چارت دروس هر گرايش كه به تابلوي راهنماي واحد آموزش دانشكده نصب شده، ميشود از درسهاي ارائه شده در هر رشته با خبر شد. در گرايش سازماني، دروسي مثل روش تحقيق در كارآفريني، مديريت استراتژيك، مباني سازمان و مديريت، الگوهاي تصميمگيري كارآفرينان، اقتصاد خرد و كلان و كارآفريني در بستر فناوري اطلاعات تدريس ميشود. شما اگر مدرك كارشناسيتان را در يكي از رشتههاي مهندسي صنايع يا فناوري اطلاعات يا مديريت گرفتهباشيد با كمي دقيق شدن در نام درسها متوجه نزديكي اين گرايش با رشتههاي ذكرشده ميشويد. بسياري از درسهايي كه در گرايش كسب و كار و هم گرايشهاي ديگر اين رشته ارائه ميشوند با درسهاي كارآفريني سازماني مشترك هستند اما در دوره كسب و كار، واحدهايي مثل استقرار كسب و كار، مديريت كسب و كارهاي كوچك و توسعه محصول جديد، مخصوص اين گرايش هستند. نگاهي به نام اين درسها و هم جستوجوي بيشتر درخصوص محتويات آنها ميتواند كمك بزرگي باشد براي تصميمگيري در مورد انتخابي درست در ادامه مسير تحصيل و تكميل آن.
نكته دوم
- دورههاي آزاد و كاربردي
علاوه بر رشته كارآفريني و گرايشهاي آن در 2مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در اين دانشكده، دورههاي آزاد هم برگزار ميشود؛ دورههاي MBA براي دانشجوياني كه مدرك كارشناسي دارند و DBA براي آنها كه مدركشان كارشناسيارشد است. دورههاي آموزش عمومي كارآفريني كه هدف آن ترويج فرهنگ كارآفريني و آشنايي هر چه بيشتر جامعه با مهارتهاي عمومي كسب و كار است و آموزشهاي تخصصي كارآفريني كه برنامه اين دورهها بهطور خاص براي سازمانها و صاحبان صنايع كوچك و براي آشنايي با چگونگي مديريت كسب و كار طراحي شدهاست. براي گذراندن اين دورهها نيازي به شركت در كنكور نيست اما شرايطي مانند دارا بودن مدرك كارشناسي يا بالاتر از دانشگاههاي داخل يا خارج كه به تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيده باشد، سابقه كاري حداقل بهمدت يك سال و نيز داشتن حداقل معدل ۱۳ در مقطع كارشناسي و ۱۴ در مقطع كارشناسي ارشد ازجمله شرايط خصوصي ورود به اين دوره است. محتواي دوره در قالب يك سال(چهار ترم) تنظيم شده و شامل۳۵۰ ساعت است كه پس از گذراندن اين دوره، گواهينامه پاياني از سوي دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران به دانشجويان اعطا خواهدشد.
نظر شما